Wanneer politiek en design samen komen: Hoe het creatieve team van Biden-Harris de verkiezingen won

Joe Biden en Kamala Harris zitten nog geen twee maanden in het Witte Huis of er is al een hoop veranderd. Zo heeft het Witte Huis tegenwoordig een heuse Creative Director in de vorm van Carahna Magwood. Zij overziet de productie van elke creatieve uiting die namens het nieuwe management team van de VS de wereld in wordt gestuurd. Of het nu een Instagram post is, een poster of merchandise.

Dat doet Magwood niet alleen en ook zeker niet sinds kort. Samen met een team van tientallen, zo niet honderden creatives werkte ze de afgelopen twee jaar aan de verkiezingscampagne van Biden-Harris. Een campagne die net als die van Obama-Biden in 2008 en 2012 de boeken in zal gaan als baanbrekend en trendsettend in hedendaags design.

Nerden over Fonts

Het is een voor mij altijd een feestje om dit soort sessies op SXSW te mogen bewonderen. Het ge-nerd over de gekozen lettertypes (Mercury Text & Decimal, speciaal ontworpen voor de campagne door de bekende font studio Hoefler&Co), gradients (they’re back), kleurstellingen en uiteraard het nastreven van diversiteit in elke uiting is puur genieten. Om nog maar te zwijgen over de set-up van het team, de samenwerking en snelheid waarmee uitingen van de lopende band liepen in verkiezingstijd. Iets waar menig media-productiehuis of social team jaloers op mag zijn.

Magwood geeft tijdens SXSW 2021 een toffe presentatie waarin ze uit de doeken doet hoe haar team de afgelopen maanden heeft samengewerkt – enkel via Zoom – om politiek design naar een hoger plan te trekken. Ze gebruikt daarvoor een prachtige sportschool-metafoor – Time to get in the gym – om te illustreren wat er voor nodig is om binnen een creatief team tot een topprestatie te komen. Acht praktische tips om te onthouden:

Time to get to the gym

Get Dressed – Wanneer je richting sportschool vertrekt zorg je dat je outfit op orde is. In het geval van een creative team betekent dit afspraken over huisstijl, bandbreedte en ruimte binnen die huisstijl. Wat zijn de fonts, de kleuren en de stylos waarin we werken? Hoe zien we er uit? Zorg dat je aangekleed bent en ook wat te kiezen hebt aan creative assets.

Show up – Er gebeurt niks als je niet gaat. Dus show up, elke dag. Zowel in letterlijke zin (daily stand-ups met het hele team via Zoom), als in maatschappelijke zin. Als campagneteam voor een presidentskandidaat moet je weten wat er speelt, wat er leeft in de maatschappij. Als in heel Amerika rellen uitbreken naar aanleiding van de dood van George Floyd, moet je daar als campagneteam iets mee, en wel direct. Je kunt niet achterover leunen, je moet er zijn op dat moment. Elke dag. Elke actualiteit. Show up, Check in.

Does your badge work? – Wie aan de slag wil met een grootschalig project moet zorgen dat zijn check-in badge werkt. Of in dit geval: is het team er klaar voor? Daily stand-ups zijn niet alleen een middel om werk met elkaar te bespreken. Zorg dat je binnen je team ook oog hebt voor elkaar, luistert en aan ‘interne krachttraining’ doet. Iedereen moet het gevoel hebben gehoord te worden en zijn/haar zegje te kunnen doen. Met input te mogen komen. Een belangrijke randvoorwaarde voor succes.

Warm up – Minstens zo belangrijk als een goede work-out is de warm-up vooraf. Op de momenten dat Joe Biden deelnam aan een groot debat was de voorbereiding van het team altijd tot in de puntjes verzorgd. Via Figma zorgde het team dat alle assets voor aanvang van het event klaar en bijeen stonden zodat iedereen live kon volgen wat er gemaakt werd. Ook werd op voorhand verdeeld wie wat deed en was het zaak dat iedereen op tijd inklokte bij elke voorbereidingssessie via Zoom. De ultieme voorbereiding als sleutel tot succes.

Get the workout in – Het moment van de waarheid is de productie van elke creative die uiteindelijk de wereld in zal worden gestuurd. Realiseer je dat elk ‘kunstwerk’ een moment in tijd heeft dat uiteindelijk ook weer zal verdwijnen. Dat is niet erg. Digital creatives zijn altijd tijdelijk. Het gaat om de effort die je er in stopt en het effect wat er na publicatie uit wordt gehaald, net als bij een work-out. Je beloning is het effect op lange termijn.

Don’t marry it – Elke designers weet: Kill your darlings. Hou niet vast aan een idee omdat jij het zo tof vind. Soms is het te veel en doet het juist afbreuk aan het overall idee. Magwood geeft als voorbeeld de sokkenlijn die ze voor Biden ontwierpen. Wel 8 verschillende paren, allemaal even tof. Uiteindelijk haalden er maar 2 de webshop. ‘8 Paar sokken is gewoon teveel!’.

Challenge you thinking – Op het moment dat je workouts te makkelijk worden, is het tijd er wat gewicht bovenop te zetten. Zo werkt dat ook met een creative process. Blijf jezelf en je team uitdagen om nieuwe dingen te bedenken. Ga buiten je comfort zone. Ontwikkel onverwachte, nieuwe dingen. Remix stijlen. Betrek andere creatives buiten je team en vraag hen om een frisse blik of een nieuwe koers. Blijf innoveren.

Protect your team – Als creatief ben je – net als in sport – zo sterk als de rest van je team is. Realiseer je dat je als manager ook dienst staat van dat team. Geef ze complimenten en coach ze. Je hebt elk succes aan ze te danken, dus zorg voor die teamspirit en het onderlinge vertrouwen.

Foto’s: Biden-Harris Creative Team / Instagram (2020-2021)