Hoe vaak ben je deze maand naar de sportschool geweest? Ga je liever naar een restaurant of een club? En wat zegt je hoeveelheid vrienden eigenlijk over je geluk? Het zijn volgens Vodafone allemaal zaken die van invloed zijn op je ‘Leefritme’: De balans tussen werk, privé, reizen, ontspanning, familie, vrienden en je geluksgevoel daarbij.
Het zijn ook zaken, die zich op basis van je social media gebruik op bijvoorbeeld Foursquare, Twitter en Facebook, heel nauwkeurig laten bijhouden. Daarom produceerde OKGO in opdracht van Vodafone Nederland en het Leefritme Kenniscentrum een ‘social leefritme dashboard‘: Een mashup die je precies verteld wat jouw social media gedrag over jouw leefritme zegt.
Wie veel gaat sporten, zit over het algemeen lekkerder in zijn vel dan mensen die dat niet doen. En reis je vaak met het OV? Dan is de kans groot dat je meer stress hebt dan mensen die met de fiets naar hun werk gaan. Op basis van je Foursquare check-ins is het dashboard in staat je hier een nauwkeurig beeld van te schetsen. Maar het vertelt je ook in 1 oogopslag wat je favoriete vorm van ontspanning is, en hoeveel km je dagelijks reist.
Ook het aantal vrienden en followers dat je hebt op Twitter en Facebook zeggen iets over jouw leefritme. Ben je een veel actievere twitteraar dan facebooker? Dan is de kans groot dat je een ‘Virtual Connector’ bent: Een virtuele netwerker die online veel meer ‘vrienden’ heeft dan in het echt. Fanatieke facebookers zijn vaker een een ‘New Open Social’ met een enorm actief sociaal leven on- en offline.
Het dashboard is bedacht en geproduceerd door OKGO in opdracht van Vodafone enLeefritme.nl, een kenniscentrum dat al enkele jaren onderzoek doet naar het leefritme van Nederlanders. De widgets in het dashboard verwijzen allemaal naar uitkomst van die verschillende onderzoeken. Zo is het hebben van een goede relatie bijvoorbeeld een verhoger van ‘je leefritme geluk’ maar ook het feit dat je via sites als Facebook tegenwoordig contact kunt onderhouden met vrienden die duizenden kilometers ver weg wonen.
Bijzonder aan het dashboard is dat al deze persoonlijke informatie via de API’s van Facebook, Twitter en Foursquare automatisch wordt opgehaald en in het dashboard wordt geladen. De bezoeker hoeft dus geen enkele parameter zelf in te vullen, alleen zijn social media accounts te koppelen.