Samsung Nederland participeert in de eerste editie van een nieuw magazine dat techblog Numrush gisteren lanceerde: RUSH. Het gratis magazine, volledig online in te zien, is een thematische spin-off van de website, die zich richt op de impact van innovatie en nieuwe technologie op ons dagelijks leven. In de eerste editie staat de toekomst van het onderwijs centraal. Het magazine werd volledig in house ontwikkeld door OK GO.
‘Wanneer je het nieuws dagelijks volgt, ontstaat het risico dat je de grotere lijnen uit het oog verliest. Toen we op de redactie aan de slag gingen met het verzamelen van content rond een bepaalde ontwikkeling, realiseerde we ons als snel dat deze verzameling voor een breder publiek interessant zou zijn. Het idee voor RUSH was geboren,’ stelt Marjolijn Kamphuis, mede-oprichter van Numrush en creatief directeur van OK GO, in een persverklaring.
RUSH zal vanaf nu periodiek verschijnen en in elke editie zal een nieuwe trend of belangrijke ontwikkeling centraal staan. Het magazine is een combinatie van lange en korte artikelen, foto’s en video’s in een aantrekkelijke longread vormgeving die ook geschikt is voor tablets en mobiel. In de eerste editie van RUSH staat de toekomst van het onderwijs centraal: Wat gebeurt er aan innovatie in de klas, maar vooral: wat gebeurt er daarbuiten?
Samenwerking bedrijven
Bij het samenstellen van het magazine bezochten de makers een basisschool en werd er meegekeken tijdens een speciale opleiding voor leraren in het basisonderwijs, onder aanvoering van de Smart Education Hub, een samenwerking tussen diverse bedrijven en onderwijsinstellingen om het basisonderwijs naar een hoger plan te tillen. Ook maakte Numrush een serie mini documentaires waarin diverse betrokkenen bij het project geïnterviewd werden.
Productie
Het eerste nummer van RUSH magazine werd ontwikkeld in samenwerking met Samsung Nederland, die graag meer aandacht wil genereren voor de Smart Education Hub. Daarmee is de productie een mooi voorbeeld van hoe branded content effectief kan werken: De redactie had volledige journalistieke vrijheid bij het maken en Samsung nam een deel van de productiekosten voor zijn rekening.
Dit is het nieuwe businessmodel voor online uitgeverijen
‘Wij geloven dat dit het businessmodel van de toekomst is voor online uitgeverijen,’ aldus Kamphuis. ‘Wij willen dat onze stukken door zo veel mogelijk mensen gelezen worden en dus bieden we met Numrush een gratis contentplatform voor onze lezers. Het bedrijfsleven zal dit in de toekomst hopelijk steeds vaker mogelijk gaan maken. Ons doel is immers hetzelfde: zoveel mogelijk lezers bereiken en informeren over de wijze waarop technologie onze maatschappij verandert.”‘
Commerciële partijen
Kamphuis benadrukt dat het niet gezegd is dat elke editie van RUSH magazine met een commerciële partij zal worden opgepakt. ‘Er moet uiteraard een inhoudelijk match zijn, het moet aansluiten op onze redactionele formule. En daarnaast zijn er ook genoeg onderwerpen op innovatiegebied die we zelf willen uitlichten in dit mooie format. Maar geïnteresseerde adverteerders kunnen zich natuurlijk bij ons melden!’