Een zoektocht naar geluk

Wendy's nieuwe magazine

Een zoektocht naar geluk

In een verzadigde en heftig onder druk staande tijdschriftenbranche toch een nieuwe vrouwentitel lanceren vergt lef anno 2015. Toch is dat precies wat Wendy van Dijk en uitgeverij Wind Publishing in het najaar van 2014 voor ogen stond. Maar om Wendy’s eerste eigen tijdschrift tot een succes te maken was meer nodig dan een leuke bladformule: “De Wendy” moest een crossmediaal platform worden met een missie: Een persoonlijke zoektocht naar geluk op internet, via social media en traditionele media zoals print en TV.

Screen Shot 2015-05-01 at 16.14.16TV presentatrice en actrice Wendy van Dijk liep al langer rond met het idee een eigen magazine te lanceren maar pas tijdens het 25 jarig jubileum van RTL Nederland waarbij Van Dijk als meest populaire TV personality uit de bus kwam begon het idee echt vorm te krijgen. Samen met Femmetje de Wind van Wind Publishing en zelfstandig bladenadviseur Carolien Vader werd de redactionele formule voor ‘De Wendy’ verder uitgedacht. De eerste geruchten over Wendy’s eigen blad doken al gauw op in de vakmedia, maar op dat moment had nog niemand enig idee hoe dat er precies uit zou gaan zien.

Meer dan een magazine

“Voorop stond dat Wendy’s magazine veel meer moest zijn dan ‘alleen maar’ een tijdschrift” zegt Vader. “We onderzochten waar Wendy zelf voor staat, wat zij belangrijk vindt in haar leven. Zo is Wendy een hele zorgzame vrouw, die in haar leven al best wel wat tegenslag op persoonlijk vlak heeft meegemaakt maar nu eindelijk gelukkig is met haar man en jonge gezin. Daarnaast is ze behalve een zeer gedreven vakvrouw, ook een humoristische persoonlijkheid, denk maar aan haar alterego Ushi. In deze fase van haar leven is ze vooral op zoek naar persoonlijk geluk, en het gelukkig maken van anderen. We waren er al gauw over uit dat dat dan ook het centrale thema van haar magazine moest worden: Een zoektocht naar geluk.”

Hoewel de papieren versie van haar tijdschrift inmiddels al bijna een jaar in voorbereiding was, duurde het iets langer voor een geschikte online partij werd gevonden om Wendy’s bijbehorende website te bouwen. “Je zoekt een bedrijf dat verstand heeft van blogs, social media en online uitgeven dat ook oog heeft voor het doorvertalen van hoogwaardig printdesign naar het web” aldus Vader. “Uiteindelijk vonden we dat in OK GO, die bovendien ook nog eens heel erg snel aan de slag konden gaan”.

wendy-landingpage

Dat was nodig, want met nog amper 2 weken te gaan voordat het nieuws van Wendy’s eigen magazine wereldkundig zou worden gemaakt in een speciaal interview in RTL Boulevard, startte een race tegen de klok om een tijdelijke pagina op tijd op te leveren. Op het moment van uitzending registreerde die site gelijk enkele tienduizenden abonnementsverkopen. Het startsein van De Wendy verliep boven verwachting goed en smaakte naar meer.

Liefde voor design

Ondertussen werkte ons design team hard aan de doorvertaling van de prachtige vormgeving van het blad naar een online variant. Wendy’s eigen magazine zou 6 keer per jaar verschijnen, maar op haar persoonlijke website zouden bezoekers vanaf 1 december 2015 dagelijks nieuws en berichten kunnen lezen waar ze blij van werden of geinspireerd door raakten. Er was al een eerste mockup gemaakt van het ontwerp, dat door OK GO verder werd geoptimaliseerd.

kleuren-2

Marjolijn Kamphuis, creative director bij OK GO: “We vonden het belangrijk dat het ontwerp van de website zo dicht mogelijk tegen die van het magazine aan lag. Wanneer je het blad open slaat wordt rustig en vrolijk tegelijk door het zachte en aantrekkelijke kleurgebruik. Daarnaast wordt gebruik gemaakt van een onwijs aantrekkelijke en stevige zwarte schreefletter: Sentinel.

sentinel-font-roboto-wendy-okgo

Op print zorgt zo’n lettertype echt voor een bold statement dat de aandacht trekt, datzelfde effect wilden we online ook genereren. Door Sentinel te combineren met een hele fijne sans serif letter zoals Roboto Condensed Thin, wordt het allemaal niet te truttig maar juist ook heel stoer en modern.

Mobile ready

Natuurlijk was het belangrijk dat de site net zo goed op een mobiel of tablet goed zou werken. Kamphuis: “Wij leveren al onze sites responsive op. Anno 2015 kun je niet meer aan komen zetten met een site die niet goed leesbaar is op een smartphone of tablet, zeker niet nu ongeveer de helft van al je bezoekers via zo’n device op je site komt. Daarnaast stelt Google het sinds kort verplicht: Heb je geen mobiele site dan wordt je niet meer getoond in de zoekresultaten”.

In het designproces werden daarom alle belangrijke pagina’s op Wendy Online ook uitgewerkt in een mobiele variant. Daarbij speelt leesbaarheid op een klein scherm en retina-readiness een belangrijke rol. “Je kunt niet zomaar je bestaande design verkleinen naar een mobiel formaat” zegt Kamphuis. “Op een mobieltje gelden andere wetten als het gaat om lettergrootte, regelafstand en navigatie. Daarnaast hebben de meeste smartphone bezitters retina displays, en niets is zo irritant als ‘vage pixels’ op een kraakhelder scherm: Als je een state of the art smartphone hebt wil je je content ook op de hoogst mogelijke scherpte kunnen bekijken.”

Droomstart

De lancering van Wendy Online op 12 december 2014 werd voltrokken door niemand minder dan prinses Laurentien. Samen met Wendy van Dijk, hoofdredacteuren Carolien Vader, Lenny Gerdes en uitgever Femmetje de Wind werd onder toeziend oog van de toegestroomde pers, vrienden en familie de nieuwe website feestelijk onthuld. Een spannend moment voor de makers hier bij OK GO, die voor de lancering een flink serverpark aanzwengelden.

“Wanneer je een website lanceert die op 1 avond in SBS shownieuws, RTL Boulevard, RTL Late Night en tal van andere online en social media genoemd wordt, wil je van te voren goed hebben nagedacht over het opvangen van eventuele piekbelasting” zegt Johan Voets, commercieel en technisch directeur bij OK GO. “Gelukkig is het tegenwoordig een kleine moeite om op de ene dag 4 servers te laten draaien en de volgende terug te schalen naar een kleinere setup. Tijdens de lancering waren we in ieder geval op het grootst mogelijke succes voorbereid!”

wendy-trafficNiet tevergeefs, merkten we al gauw toen we in de uren na de lancering alle aandacht voor Wendy’s nieuwe website op TV en internet live volgden. “We gebruikten Chartbeat en Google Analytics om de traffic de hele avond real time te monitoren” zegt Voets. “Zo konden we precies zien wat een melding op TV veroorzaakte aan webverkeer”. Op het moment dat Humberto Tan expliciet de URL ‘wendyonline.nl’ noemt in zijn uitzending, trekt de site minutenlang ruim 10.000 bezoekers tegelijkertijd on-site.

In totaal bezoeken meer dan 150.000 mensen de site die avond. Carolien Vader: “Na de uitzending grapte Humberto dat de site vast en zeker plat moest zijn gegaan nadat hij het adres had genoemd. Toen ik hem de site liet zien en vertelde dat hij het gewoon de hele avond had gedaan zei hij dat dat nog nooit eerder was gebeurd!”

Redactie bouwt zelf het succes

Na de lancering van WendyOnline heeft de site al snel zijn eerste virale hit te pakken: Een artikel over het voorkomen van pijn aan je voeten als je hoge hakken draagt wordt in de eerste week gelijk een enorme hit op Facebook. Vader: “De traffic alerts bleven maar binnen komen, enkele tienduizenden mensen deelden het bewuste artikel met hun vrienden op Facebook wat zorgde voor een enorme groei van ons sociale bereik maar ook het aantal website bezoekers”.

De glorieuze start zorgt er voor dat de online redactie de smaak van het bloggen al snel te pakken heeft. Al gauw wordt er dagelijks steeds meer en steeds beter scorende content gemaakt die dagelijks vele tienduizenden bezoekers naar de site trekt.

De webredactie heeft zelf volledige vrijheid om nieuwe artikelen aan te maken in het gebruiksvriendelijke WordPress CMS. “Dat zorgt er voor dat de onderhoudskosten aan de site laag zijn en we weinig tijd kwijt zijn aan het trainen van redacteuren of freelancers die voor onze site schrijven: De meesten zijn al bekend met WordPress en als je dat niet bent heb je het in no-time onder de knie” aldus Vader.

Toch is het niet de bedoeling dat de doorontwikkeling van Wendy’s zoektocht naar geluk nu stil komt te liggen: “Er liggen al volop plannen voor uitbreidingen aan de website op de plank die bijdragen aan het verder verspreiden en delen van geluk. Bovendien waren de eerste 3 edities van het magazine een ongekend succes, dus reken er maar op dat je nog meer van Wendy gaat horen de komende tijd!”