Voor mensen die nog nooit bij SXSW zijn geweest laat het event zich vaak moeilijk uitleggen. Op de beelden die vanuit Austin verstuurd worden heeft het veel weg van een Lowlands-achtig festival en als je de bezoekers bij thuiskomt vraagt waarom het nou zo’n inspirerend evenement is krijg je van iedereen een ander verhaal.
Dat is meteen ook de schoonheid van SXSW: Met meer dan 5000 sessies in 5 dagen tijd is de kans dat je met een grote groep vrienden of bekenden bij de zelfde sessie zit klein. Iedereen heeft zo zijn eigen interesses en voorkeuren, en zo kan SXSW er voor elke bezoeker anders uit zien. Feit is wel dat de meeste sessies de diepte in gaan, en je het echt allemaal zelf van tevoren moet uitzoeken. Je kunt dus niet zoals tijdens eDay of LeWeb lekker de hele dag in de ‘grote zaal’ blijven zitten om het algemene programma te volgen, dat is er simpelweg niet.
Voor wie SXSW dit jaar gemist heeft of er bij was maar voor wie het alweer wat is weggezakt nog kort even onze samenvatting van de 8 belangrijkste trends die er dit jaar besproken werden:
1) Health en Quantified Self zijn hot topics
Schreef ik vorig jaar nog over één sessie genaamd ‘Wireless Welness‘ en de op handen zijnde veranderingen in de gezondheidszorg, dit jaar waren er misschien wel meer dan 100 sessies over dit thema. Grote verzekeraars die samenwerken met kleine startups om diverse aandoeningen te voorkomen, hardware fabrikanten die iedereen aan de activity trackers willen helpen en medici die debatteren over de selftracking patiënt. Alhoewel er tijdens veel van deze sessies niet echt baanbrekende opmerkingen werden gemaakt, was de interesse in het onderwerp immens. Binnen de Accelerator Startup competitie was er zelfs een aparte sidetrack voor health-apps, hetgeen twee jaar geleden nog niet het geval was. Tijdens een sessie van Quantified Self Guru Gary Wolf bleek ruim 90% van de zaal al een Fuelband, Fitbit of Up te dragen, en bij de Best Buy in Austin is inmiddels 3 meter schapruimte ingericht voor de diverse health gadgets. De connectie apps, gadgets en health is in de VS dus al flink mainstream aan het worden, maar alhoewel de traditionele gezondheidszorg in sommige initiatieven al betrokken wordt, zijn de hardwarefabrikanten en startups op dit moment nog leading in deze ontwikkeling.
2) Quantified Self heeft nog een lange weg te gaan
Alhoewel QS en selftracking een hot topic is tijdens SXSW 2013 zijn veel sprekers het erover eens dat menig initiatief op dit vlak op dit moment nog te complex is. Foodlogging blijft bijvoorbeeld een heet hangijzer, zolang het nog niet volautomatisch kan. Veel sprekers zijn het er over eens dat datacollectie en de daaruit volgende, wenselijke gedragsveranderingen pas een grootschalig succes gaan worden als deze volledig gedachteloos kunnen plaatsvinden.
3) Twitter is far from over
Grote afwezige op SXSW is Facebook, waarover dit jaar alleen in de zijlijn gerept wordt. Concurrent Twitter is vanwege zijn uniforme data een veel interessanter onderwerp voor tal van sessies over bijvoorbeeld (big) data analyse. In de VS is Twitter nog steeds volledig ingeburgerd in de mainstream media. TV kijken en Twitteren is daar inherent aan elkaar verbonden. Tijdens een event als de Superbowl kan worden geïnventariseerd hoeveel mensen er kijken en waar, welk team ze supporten, wat ze daarbij eten en welke commercials het meest besproken worden. Slimme adverteerders die inhaken op een livemoment, zoals Oreo Cookies de afgelopen Superbowl deed tijdens de kortstondige black-out in het stadion, kunnen op grote waardering van de Twitteraars rekenen, en dit soort resultaten zijn bovendien direct meetbaar. Drie op de tien Twitteraars is bovendien geneigd een TV programma te gaan kijken omdat mensen in hun tijdlijn er naar kijken. Far from over, Twitter is en blijft de komende tijd een enorm belangrijk massamedium.
4) De fusie tussen techniek en design
Wie net als ik nog een paar oude ‘Web Design Index’ boeken in de kast heeft staan, moet vast net als ik glimlachen bij het zien van de websites die we eind jaren 90 op het wereldwijde web zetten. Niet om aan te zien! Dat geldt natuurlijk voor veel designs van nieuwe media die we net ontdekt hebben, zoals apps, responsive websites, gadgets, smart TV en duizenden andere interfaces. Het goede nieuws is dat onze designs langzaamaan steeds beter en intuïtiever worden. Nalden vat het in dit korte SXSW videootje mooi samen: ‘Design gaat steeds meer gelden om technologie toegankelijk te maken’, en dat is een mooie ontwikkeling.
5) Cross Platform Design
Een website is geen mobiele app, is geen tijdschrift, is geen iPad app. Elk medium heeft een andere rol in ons dagelijks mediaconsumptie systeem. Op onze mobiel en laptop zoeken we gedreven naar meer informatie, leunen we naar voren om onszelf snel te informeren en te interacteren. ’s Avonds op de bank zakken we graag onderuit met onze tablet, krant, TV of magazine. Van de annihilatie van enig van deze media is voorlopig nog absoluut geen sprake, het is alleen wel zaak om voor elk device de meest passende ontwerpen te maken. Een nieuwssite ziet er op een mobiel niet hetzelfde uit als op diens website of papier, de content wordt op elk medium anders geconsumeerd. Meer hierover lees je in dit artikel dat we hierover schreven.
6) Nieuwe schermen
Als je denkt dat we er met de mobiel, tablet, TV en laptop wel zo’n beetje zijn heb je het goed mis. De komende jaren zullen nog veel meer dingen uit ons dagelijks leven voorzien worden van ‘screens’ en daarmee: Interfaces. Wat denk je van je horloge (Apple komt hoogstwaarschijnlijk nog dit jaar met een smartwatch), de badkamerspiegel, je koelkast of oven? Tijdens de SXSW werd er in veel sessies stilgestaan bij nieuwe schermen en interfaces waar we op korte termijn hoogstwaarschijnlijk mee te maken krijgen. Zoals de Leap Motion, waarmee je je beeldscherm vanaf nu met zwaaiende handen bestuurt. Toch moeten we absoluut niet doorslaan op gebied van screens: ‘Een van de beste interfaces ooit ontworpen is nog steeds een airbag’ zegt één van de sprekers. ‘En je auto openmaken of starten met een app schiet zijn doel ook tamelijk voorbij. Uiteindelijk zijn de beste interfaces systemen die ons leven makkelijker maken, en dat zijn soms juist onzichtbare of juist hele traditionele oplossingen’.
7) Think Bigger
Keynote presentaties van onder meer Elon Musk, Al Gore en Matthew Inman lijken op voorhand een vreemde eend in de SXSW bijt. Toch drukten ze ons alledrie een belangrijke les op het hart: ‘Think bigger. No, even bigger’. Waarom zou je je focussen op één bedrijf of industrie, als je op meerdere fronten wereldverbeterende veranderingen teweeg kunt brengen? Je de kracht van crowdfunding kunt inschakelen als je een belangrijk punt wil maken? Je vol wilt storten op je passie en daar een wereldsucces van kan maken? De toekomst van de wereld ter discussie wilt stellen, of zelfs beïnvloeden? Everything is bigger in Texas, maar deze keynotes toonden aan dat we ons zelfs in Europa niet moeten laten afschrikken om soms wereldveranderend te willen denken en doen.
8) Long format is back
Jarenlang maakten we onszelf wijs dat webcontent kort en catchy moet zijn: Videootjes van max 3 minuten en artikelen van max 4 alinea’s. Maar tijdens SXSW is er opvallend veel aandacht voor experimenten op gebied van long format: Lange artikelen, video’s, fotorapportages etc. op het web. Onder meer de BBC, New York Times en The Verge maakten verleden jaar al een aantal ‘hyperessays’ waarin diverse media samen komen om een langer verhaal te vertellen, zoals dit NYT essay Snow Fall. Mijn verwachting is dat we het komend jaar dan ook een terugkeer van longform op het web (en met name de tablet) zullen gaan waarnemen.
Uiteraard namen we tussen de regels door nog veel meer opmerkelijke trends waar tijdens SXSW. Zo raakte iedereen dit jaar niet uitgesproken over het ontbreken van ‘Dé doorbrekende app tijdens SXSW’. Wil je graag meer weten over wat er het komend jaar wat ons betreft allemaal gaat spelen? Kom dan gauw een keertje koffie drinken met Johan of Marjolijn op OKGO HQ, we vertellen je er maar al te graag alles over!