Kwaliteitscontent scoort, maar hoe meet je dat?

Als het gaat om het succes van content online, dan zie je dat vooral wordt gekeken naar bereik. Hoeveel pageviews of bezoekers bekeken een artikel? Wat is bereik van het bericht op Facebook en hoeveel likes leverde het op? Vrij kwantitatieve waardes, waarbij het vooral draait om de grote aantallen. Maar wat zeggen die werkelijk?

Bij OK GO geloven we dat de kwaliteit van content het verschil maakt, maar zijn de kwantitatieve waardes die veelal worden gebruikt om succes te meten dan wel geschikt? Als we een prachtige grote productie maken van meer dan 1500 woorden en die bereikt 10.000 mensen die maar 30 seconden op de pagina blijven, dan hebben die 10.000 mensen eigenlijk geen waarde.

Dit vraagstuk is iets wat niet alleen ons bezig houdt. Dat bleek wel toen ik vorige maand op het Mozilla Festival in Londen sprak met allerlei mensen van verschillende (online) uitgevers uit allerlei landen. Daar kwamen verschillende voorbeelden naar voren van hoe je succes kan meten. Zo kun je hoe vaak een artikel gedeeld wordt meenemen en simpelweg het aantal social shares delen door het aantal bezoekers van een pagina. Daarmee beantwoord je namelijk de vraag: welk deel van de mensen vond dit stuk zo goed dat ze het daadwerkelijk delen?

Social uplift

Buzzfeed gebruikt een vergelijkbare aanpak met wat zij de social uplift noemen. De grote Amerikaanse uitgever deelt bij zijn titels het aantal bezoekers van social media komt door het aantal bezoekers dat direct via de site of app bij het artikel uit is gekomen en telt daar vervolgens 1 bij op. Zo heeft een artikel dat 133.345 bezoekers via de homepage kreeg en 298.943 via links op social media een social uplift van 3,24.

Hoe hoger het getal, hoe groter het aandeel van social media in het bereik van het stuk; wat Buzzfeed ziet als een kwalitatievere waarde dan hoeveel mensen er zijn bereikt. En ik denk dat dat voor het type content dat Buzzfeed maakt ook zeker zo is.

Als ik kijk naar onszelf, dan publiceren we op een site als Numrush regelmatig content over een niche-onderwerp, bijvoorbeeld een uitgebreid interview. Daarbij vind ik het aantal pageviews eigenlijk niet zo relevant. Ik kijk vooral naar hoe lang mensen op de pagina blijven, want het is vooral belangrijk om te weten of mensen het stuk interessant genoeg vinden op te lezen. Vervolgens is ook het deelgedrag een belangrijk graadmeter: vonden mensen het stuk naar het lezen zo goed dat ze het wilden delen?

Doel

Op het Mozilla Festival kwamen we na een uitgebreide discussie hierover (en na het bespreken van heel veel mogelijke waarden die je kunt meten) tot de conclusie dat er niet één heilige graal is. Wat interessante statistieken zijn namelijk heel erg afhankelijk van het soort content, maar vooral ook van het doel wat je wilt bereiken. Wanneer is iets een succes?

Eigenlijk zou iedereen daarom, voor hij ergens aan begint, moeten vaststellen wat het doel is? Wanneer is hetgeen ik nu ga publiceren een succes en hoe kan ik dat het beste meten? Dit kan per stuk verschillen.

Voor dit stuk geldt dat het een succes is als mensen het interessant vinden, dat ze er iets van opsteken en het ze aan het denken zetten. Hoe ik dat ga meten? Door te kijken of mensen het delen (hint!).